TOP

Własny sklep monopolowy – czy to się opłaca?

W czasach, kiedy rozmaite rodzaje alkoholi można kupić praktycznie w każdym hipermarkecie, prowadzenie własnego sklepu monopolowego może wydawać się mało opłacalnym interesem. Jeżeli jednak dobrze zastanowimy się nad taką inwestycją i trafimy w potrzeby lokalnego rynku, sklep monopolowy może przynieść nam wymierny zysk. Aby tak się stało, trzeba zadbać o kilka szczegółów.

Rekonesans na lokalnym rynku

Pierwszym krokiem jest rzetelne rozeznanie rynku. Należy przede wszystkim dokładnie sprawdzić, jaką mamy konkurencję na danym terenie (zarówno sieciowe markety, jak i pojedyncze sklepiki spożywcze i monopolowe) oraz zapoznać się z przepisami gminnymi, które regulują ilość punktów sprzedaży alkoholu na danym terenie oraz ich odległość od siebie. Najlepszą lokalizacją będą zatem osiedla położone w znacznej odległości od dużych centrów handlowych i nieposiadające w swojej infrastrukturze niewielkich sklepów monopolowych. Warto przy tym pamiętać, że nawet dla dużego marketu możemy stanowić mocną konkurencję, jeżeli zaoferujemy klientom ciekawy asortyment, np. produkty lokalne lub charakterystyczne dla różnych zakątków świata.

Biznesplan, czyli szacowanie kosztów, zysków i popytu

Kolejną częścią realizacji naszej inwestycji jest sporządzenie biznesplanu. Można zrobić to samodzielnie, jeżeli jednak nie jesteśmy pewni swoich kompetencji w tym zakresie, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. W biznesplanie trzeba przede wszystkim określić grupę docelową, do której kierujemy naszą ofertę, ustalić, jakie produkty będziemy sprzedawać, a także oszacować koszty prowadzenia sklepu i ceny produktów. Obliczając koszty, należy uwzględnić wynajem lokalu oraz jego wyposażenie, jak również zakup produktów od dostawców, comiesięczne rachunki (media) oraz wynagrodzenie pracowników, transport, księgowość i marketing. Po ustaleniu wszystkich kosztów możemy przystąpić do określania cen – do kwoty oferowanej przez hurtownię doliczamy odpowiednią marżę – może ona wynosić nawet ok. 60-70%, przy czym warto wziąć pod uwagę także ceny konkurencji oraz target.

Urzędowe tournee, czyli formalności

Zakładając własny sklep monopolowy, nie sposób ominąć urzędów. Przede wszystkim musimy zarejestrować działalność gospodarczą (można to zrobić online, zakładając konto ePUAP), a także zgłosić się do ubezpieczenia (ZUS) oraz opodatkowania (US). Sklep musi również spełniać wymagania sanitarne oraz przepisy przeciwpożarowe – o to trzeba zatroszczyć się już w momencie wybierania i wykańczania lokalu. Natomiast bez wątpienia najważniejszym dokumentem, bez którego sklep monopolowy praktycznie nie może działać, jest pozwolenie na sprzedaż alkoholu, wydawane przez burmistrza (lub też wójta czy prezydenta miasta). Opłata za przyznanie koncesji na pierwszy rok wynosi w sumie 3150,00 zł, natomiast za każdy kolejny rok naliczana jest opłata uzależniona od dochodów ze sprzedaży w poprzednim roku. Co istotne, ubiegając się o to zezwolenie, warto mieć już wybranego dostawcę alkoholu – najlepiej, by była to renomowana, sprawdzona hurtownia, jak np. http://alkohole.eurocash.pl/, ponieważ za sprzedaż alkoholu pochodzącego z niepewnych źródeł można utracić koncesję.

Categories Ciekawe